Sparar för ett boende utomlands

torsdag 16 augusti 2018

                       Nytt köp - Inwido


Jag har varit inne i aktien under 2017 men släppt kollen helt.
Nu när jag satt och kollade såg jag att aktien backat 30 kr sedan jag sålde.

Inwido tjänade 5 kr under 2017, och 2,85 kr under första halvåret.
Det ger P/E på 12 för  2017 men jag tror faktiskt bolaget kommer öka sin vinst
under både 2018 och framöver. Så man säga P/E ligger mellan 10-12

De har haft problem med Sverige- Norge men i Q2 var det svarta siffror,
även om Sverige har problem. Produktionsproblem som de borde, och kommer
se till att lösa. De har även kommit igång med e-försäljning vilket ju är bra,
även om de inte levererar std artiklar, utan special för sin kunder.
Det gäller ju att ha en väldigt flexibel produktion som fungerar, vilket de jobbar
hårt för att få ordning på

Övrigt så gillar jag att VD äger mkt aktier, konvertibler mm men tråkigt
att Ordföranden i styrelsen, Georg Brunstam inte har mer än 6000 aktier.
Brunstam är ju annars en mkt kompetent person, som varit VD för Hexpol
och Nolato. Detta ser jag som positivt!
Inwido har en väldigt bra hemsida, där man kan läsa om deras ledarskapsfilosofi,
vilken jag gillar för som jag jobbar med :)

Så jag tror detta är ett företag som ju är ett industribolag, och de säljer till
byggbolag och konsumenter vilket ju inte är konstigt.
Både en affär mot nybyggande men även mot renoveringar förstås.

Största ägarna är bara fonder och med ett börsvärde på 3,6 miljarder
så vet man aldrig om något byggföretag eller någon private Equity fond.

Till det positiva är att de har en bra utdelning, 5,6%

Jag köpte in lite aktier på 62 kr, så får se om jag tror rätt :)

2 kommentarer:

  1. Hej
    skönt med någon mer som tror på Inwido, har 5% vikt i portföljen av Inwido men backat ca 20%, så snart dags för ett köpa men vågar inte vikta upp mer än till 6,5 % av portföljen.. borde värderas upp till ca 80kr enligt mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och tråkigt att du har minus på Inwido. Tror som sagt att bolaget är köpvärt, när Inwido klarat av att vända Sverige helt och de visar att inköpta bolag snabbt blir ett Inwido bolag. Då kan nog bolaget värderas upp och få ett högre PE-tal.
      Eftersom jag köpt bolaget, så tror jag detta kommer hända senast Q1 rapporten 2019

      Radera