Sparar för ett boende utomlands

söndag 11 februari 2018

        Uppföljning portföljer och utdelningar !


Inte kul utveckling på börserna men inte varken oväntat eller ovanligt.
Oavsett om det är vinsthemtagningar eller rädsla, så mår de flesta bolagen
bra och både tjänar bra och delar ut mer än förra året!

Så om kurserna dippar och håller sig på den nivån till i sommar, så kan jag
passa på att köpa fina bolag via utdelningarna som kommer främst mars-maj

Utdelningsökningen för mig är 14%, dels att bolagen ökat men också för att
jag köpte mer aktier via utdelningen förra året:)
Om jag räknar med extra utdelningen från Atco, så är ökningen 22%
Och i och med en del av bolagen delar ut även i höst, kommer jag ev få högre
tillväxt på utdelningen, dvs om jag ökar i några av dessa bolag.

Jag har velat kring om jag skulle satsa på NCC eller Tele2, men kommit fram
till att det finns risk tar tid med Tele2 pga köpet av Comhem.
När jag såg Simon Blecher visa kurvorna på NCC och Skanska, och hur
Volvo och Sandvik gjort en stark uppgång med samma läge.
Dessutom bra utdelning, drygt 5%, både för Skanska och NCC!
Så jag sålde Tele2 och köpte NCC!

Mina portföljer gick knackigt, Pengamaskinen backade 4,7% och
Nya boende portföljen hela 6,8%, inte kul och ser ut som det inte blir
så stor lgh eller bra läge...

OS har ju startat och kul med Kallas vinst igår.
Idag gick vi upp kl 07 för se att herrarna misslyckades, tyvärr

Ha en fortsatt trevlig OS helg och vi får hoppas på lugnare aktiemarknad nästa vecka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar