Sparar för ett boende utomlands

lördag 17 februari 2018

En uppföljning på sportlovsveckan här omkring!

Verkligen upp och ned på börsen, ned massa förra veckan och upp ungefär
lika mycket denna vecka! Måste vara fina dagar för duktiga traders!

Jag vet inte vad man ska tro om börsen, men min tro är just nu att det dels tar
tid innan räntorna höjs, och när de väl höjs så blir det inte så högt.
Ta tex USA som har värsta högkonjunkturen och 10-års räntan ca 2,8%
Normalt innan 2007-08 så vore det nog 4-5% istället.
Så med detta som bakgrund, samt att många bolag ökar vinsterna, och då
finns inte mycket annat än att ligga på börsen, med största delen av kapitalet.
Är det någon som tycker annorlunda?

Jag har kommit fram till att min fördelningen av lönen är ungefär, inte exakt
I omkostnader ingår boendekostnader inkl tv-kanaler, mat osv

Omkostnader       50%
Sparande aktier    20%
Sparande cash      10%
Att leva för           20%

Blir det pengar över av de sista 20% går det in på cash sparande.

Hur gick portföljerna då, och har jag gjort några ändringar månntro?
Ja i pengamaskinen sålde jag tillfälligt SEB och ökade i JM och NCC
och det blev rätt denna vecka i varje fall, den gick upp 5,1% dvs några kr
mer än den gick ner förra veckan :)

Nya boende portföljen lyfte också, 3,9% dock, så ingen stor förbättring kring
läget för köpa nytt!

Kul med framgångar i OS, men blir att gå upp tidigt för att se vissa saker, tex
herrarnas stafett imorgon 07,15 :)

Eftersom tjejen jag träffar, har besök från utlandet, så har jag lyssnat på lite poddar
och sett bl.a GW på Nordnet live! Gillar verkligen GW!!!

Ha en fortsatt skön helg !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar