Sparar för ett boende utomlands

söndag 21 januari 2018

Stor blandning på hur aktierna har gått och en del ändringar i Pengamaskinen!

Efter en första vecka med positiv börs, så har det blivit mer negativt med
en del vinstvarningar, för mig sved Skanskas vinstvarning.
Dock tolkar jag det mest som att den nya VD:n städar, både genom lyfta
fram tveksamma affärer, och byta ut ledningspersoner.

Eftersom jag hade för mkt Skanska jmf med min målbild, så sålde jag den delen
och jag sålde även Telia, som var en "parkering" av pengarna.
Pengamaskinen fick då nya aktier att ta hand om, nämligen Tele2 och SEB.
Lite spännande med Tele2 och se vad som händer med köpet av ComHem och
ev andra strukturaffärer. Vad gäller SEB, så köpte jag på dippen i fredags, fin bank
med bra utdelningar, och de bör ju i varje fall inte tjäna mindre pengar när räntan stiger.

Så på de 2 senaste veckorna så har Pengamaskinen gått upp med 0,4%, trots rejäl
nedgång av Skanska.
Nya boende portföljen har backat med 3%, mest beroende på Latour som backat
lite. Lite tråkigt mot siktet på nytt boende utomlands :(

Vad har hänt i det övriga livet?
Vi har sett filmen om Ted och vi gillade den!
Fullt upp på jobbet vilket är både jobbigt och kul!

I den kommande veckan börjar rapporteringen för mina aktier.
Investor kommer med rapport, och ska generellt bli intressant se om några bolag
kommer öka utd, ge extra utdelning och ngn kanske kommer splitta.
Spännande!


Ha en fortsatt bra helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar