Sparar för ett boende utomlands

fredag 2 juni 2017

Uppföljning Maj och vecka 22

Maj rusade förbi i hög hastighet, minst sagt, och delvis beroende på lediga dagar
Dessutom börjar det ta fart på jobbet, som kommer hålla i sig många år!
Mina planer på att köpa boende utomlands står kvar, när beroende på hur
portföljen utvecklas och om jag träffar någon att leva med. Inte helt lätt när
man som jag levt själv i 3 år, man får egna vanor.

Men hur gick Maj?
Det egna kapitalet steg 1,5% och för 12 månade 37% vilket jag är klart nöjd med!
Mycket av egna kapitalet är förstås aktier och min lgh som är obelånad :)
Jag fick en del utdelningar i maj, drygt 90,000 kr som väntar på köpa aktier!

Hur gick V22?
I den stora pengamaskinen gjorde jag ett planerat sälj, jag sålde SEB efter att
köpt dom vid Brexit, så fick drygt 40% + utdelning.
Orsaken till försäljningen är att den finns i mitt största innehav Investor!
Jag ökade i Swedbank och hälften i likvider vilket märks i mindre belåning

I nya boende portföljen gick det bra och är god mest upp i Aktieinvest portföljen
Så nu tar lgh allt mer form och kommer bli stor terrass eller uteplats :)
Den är nu uppe i 294000 kr! Väldigt liten jämfört med pengamaskinen, men tar sig!

Lite skadad så blir lugn helg!

Ha en trevlig helg !

2 kommentarer:

  1. funderar med på att sälja SEB, har som du ca 10% i investor.
    får se vad jag väljer att göra, svårt och veta vad jag skulle köpa istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det svårt att hitta billiga aktier idag, men vad ska man investera i annars? Verkar ju som räntor kommer fortsätta vara låga och konjunkturen är pigg.
      Jag köper Swedbank, som inte rört sig mycket i år, delar ut över 13 kr, och ville ha kvar pengarna inom finans.

      Radera