Sparar för ett boende utomlands

söndag 18 juni 2017

Börsen lunkar fram medan livet rusar fram!

Jag har varit och grattat min mamma som fyllde år och det är bara att inse
att livet rusar fram, inte minst märker jag det själv!
Jag har redan fyllt 50 och funderar på var de åren mellan 40-50 tog vägen...
När jag tänker efter har jag bytt jobb 3 ggr och separerat, så var väl full fart
i varje fall! Nu när jag bor själv har jag bara mig själv att ta hänsyn till, och
då blir ju tempot lägre, inte dumt även om jag börjar sakna någon bredvid mig...

Och om jag hittar någon så kommer hon kunna njuta av min pengamaskin,
tillsammans med mig. Om börsen avkastar som snittet så kommer jag + 1 person
kunna leva på utdelningen, och dessutom en bra pension.
Som det ser ut nu, för jag har ett intressant och utvecklande arbete, så kommer jag
jobba 9-12 år till, max
Hur gick pengamaskinen v24 då? Plus minus noll, HM drog ned men fler andra
drog upp, så blev ett par tusenlappar back, så syns knappt på % utfallet :)

Nya boende portföljen backade dock 1,1%, tråkigt men nu ökat insättningar
framöver!
Jag har ju skrivit om att jag sätter in pengar på färdiga aktiespar portföljer,
hittills på basportföljen, från och med juni kommer jag även sätta in i
småbolagsportföljen. Basportföljen har gått bra, och om även småbolagen
kommer gå bra får vi se :)

4 kommentarer:

  1. vilka bolag har du i nya boende portföljen?
    du äger inga preffar alls?
    kämpa på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag äger bara aktier och några indexfonder, alltså inga preffar!
      Jag har tänkt gå igenom mina bolag och hur utvecklingen varit per bolag ett tag, så kommer nog ske till helgen...

      Radera
  2. vad kul, ser fram mot det, fyller du på portföljen varje månad, eller köper du bara där det dippar neråt.

    SvaraRadera
  3. Jag köper via utdelningen på pengamaskinen dvs ingen nya pengar där. I nytt boende portföljen sätter jag in via fasta portföljer på Aktieinvest, som jag skrivit om i bloggen

    SvaraRadera