Sparar för ett boende utomlands

lördag 13 maj 2017

Veckouppföljning vecka 19

Jaha, ännu en vecka försvunnit, men äntligen ser det ut att bli lite golfväder
dvs varmare. Jag var hos min mamma dvs i uppväxt staden och njöt av bra
väder och god mat och dryck, samtidigt fick jag hjälpa till med en del :)
Konsekvensen blev att jag ser ut som ett stoppljus, dvs röd i nylle och på flinten..
Skillnad hemma, där jag nyss nådde, är kallt och lite regn!

Nåväl, ingen kyla i portföljerna ännu, den stora och lilla går upp i veckan igen.
I den lilla drog Nibe till med bra rapport, men backade hälften av uppgången igår!

Lilla nya boende portföljen gick upp 1,3% , så lite mer kan jag köpa till lgh
i södra Spanien, fortsätter det så här några år till kan jag köpa en fin lgh :)

I pengamaskinen gjorde jag lite ändringar, sålde 25% av Tele2, hade för många
mot mitt mål, och ökade i HM vilket nu gör att jag har nått målet på antalet HM
Bra utdelning, 4,6% på HM inköpta aktier :)
Utvecklingen var +0,2% trots att ca 1% av värdet är avskilt i utd och kommer v20
Alltså ATH trots detta!


7 kommentarer:

  1. härligt!! ATH varje vecka, men tyvärr vara det inte för evigt :)
    vad är värdet på den stora portfölj?
    inte sugen på att vikta upp axfood mer?

    SvaraRadera
  2. Tack! Och håller med att det inte blir ATH varje vecka, men kul så länge det fortsätter! Tog mig en Lagavulin i lördags för att fira :)
    Storleken på den stora portföljen börjar ta sig, i varje fall 7-siffrig och definitivt 5 netto årslöner
    Jag är sugen på att öka i Axfood, blir det några dagar börsen backar så...
    Vilka är dina favoriter? Någon blogg från dig?

    SvaraRadera
  3. Ja man får verkligen njuta varje vecka nu:)
    härligt då rör sig siffrorna ganska snabbt när kommer upp i dom summorna. själv har jag ca 500k, så kämpa mot miljonen..
    Nej tyvärr, är lite sugen,men finns så många bloggar, så har fullt upp med att hinna läsa, vi har liknade portföljer, min bästa för i år är Skistar, skulle vilja vikta ner lite snart, upp 65% sen köp.
    Ja Axfood är väl den som är mest köpvärd, om man ser till direktavkastningen, runt 4,2% i dagen kurs är ju helt ok.
    Är lite sugen på att öka i Kinnevik, tror dom har något på gång, storägare av Tele2 och nu Com hem..

    SvaraRadera
  4. Grattis till Skistar!
    Min bästa på utveckling är Investor och Intrum som är över 100%, utan att jag lägger dit alla utdelningar. På det viset ser jag att det är bra hålla i aktier man tror på!
    Jag är som sagt sugen på att öka i Axfood, men även Swedbank och Kinnevik:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. underbart, och dom kommer du troligtvis dubbla till 2-300 % om du bara har kvar dom, ska med försöka öka lite i Swedbank och Kinnevik.
      Lycka till :)

      Radera
  5. Härligt! Har du planer på att köpa lägenhet i Spanien? Det har man själv drömt om både en, två och ett par 100 gånger :).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, när man närmar sig att kunna leva där på vintern så kommer jag ha en lgh!

      Radera