Sparar för ett boende utomlands

lördag 8 april 2017

Funderar lite på min Nya boende portfölj och den ser ut som följande nedan.
Om jag jämför med stora portföljen till höger, så utklassar den nya boende portföljen.

Skillnaden är att det är mest mindre bolag i den här portföljen, dock inte jättesmå,
och bara stora bolag i pengamaskin portföljen...
Kanske ska jag bara satsa på stora bolag, hmmm....

Husqvarna
Jag har haft Kai Wärn (VD) som VD i annat bolag och gillade verkligen hans insats!
Dessutom har de en stark ägare i Fredrik Lundberg, så därför tror jag på bolaget.

Inwido
Den här fönster aktien har en bra tillväxt, och ligger +20%, så kanske bäst sälja?
Här har jag gått på analytiker som pratat sig varma om aktien, och alltså funkat.

Latour
Bytte ut Dometic, även om jag tror på ökad försäljning av husvagnar och husbilar.
Men Latour är ett jättefint med stark ägare, fina bolag som Assa Abloy.
Ett bolag som skulle passa i pengamaskinen, om den delade ut mer cash!

Netent
Här har jag bara gått på analytiker, så enligt Buffet och andra borde jag inte äga aktien.
Och kommer fundera på detta, tanken var att vara med på någon del av spelaktier

Nibe
En väldigt stark VD, som jag själv lyssnade på live, ca år 2000, tänk om man
tankat Nibe aktier sedan dessa, då hade man inte behövt jobba länge, troligen.
Jag tror på både ledning, affär och tycker de ligger rätt i tiden.
Kanske hög värdering, men ser detta på lång sikt

Ratos
En aktie jag ägt mycket av och till, gick ju bra med Arne vid rodret!
Tror på en ändring nu med ny VD, en liten chansning alltså

Resurs
Gillar banker, och vill ha en nykomling som tar delar av storbankerna.
Eftersom jag har 3 stora banker i pengamaskinen, så blir detta lite som ett komplement.
Sedan delar de ut bra också!

Aktieinvest
Jag testar nu under 1 år om deras aktieportfölj bas kommer slå min egen utveckling.
Om inte kommer jag avsluta detta och spara i mina depåer istället.
Men om det går bättre, så fortsätter jag och bra ha pengar i annan bank än Avanza.  

Avanza Zero
En liten peng finns här, vet inte varför egentligen, men känns bra:)

Summa portföljen innehav är 248 kkr


Några funderingar eller andra idéer än vad jag skrivit om respektive bolag?
Skriv gärna kommentarer :)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar