Sparar för ett boende utomlands

söndag 11 mars 2018

En uppföljning över hur vecka 10 varit!

Jaha, ännu en vintervecka avslutad och ny snö kommit så våren känns inte nära!
Men det är ju härligt med ljus ute tidigt och en bit efter kl 18 :)
Snart sommartid också:)

I övrigt så har vi grovplanerat en resa till England, med bil.
Det blir spännande att köra på vänster sida... Men skulle tro jag vänjer mig snabbt.

Igår kväll såg vi på melodifestivalen, och gissar jag är för gammal, för gillade få
bidrag och inte det som vann, alltså lite som vanligt :)
Lite för lite elgitarrer och tunga trummor :)

Och hur gick portföljerna? Bra fråga för dålig koll på detaljerna under veckan för
fullt upp på jobbet.
Men Nya boende portföljen kvicknade till och gick upp 3,7% vilket var ungefär
som index. Inga förändringar.

I Pengamaskinen blev det lite ändringar, jag sålde 75% av HM och mina Telia.
Varför då, jo jag tror allt mer på att det kommer ta tid att vända på skutan för
Persson familjen. Jag har kvar lite för att lättare hålla koll på dom.
Telia var en parkering av pengarna till jag hittade något annat, och beslutade
öka SEB en dålig dag i veckan. Jag har nu lite cash, som kommer växa när
utdelningarna börjar komma in :) Pengamaskinen gick upp 5% :)

Utdelningarna är klart större än förra året, återinvestering av utdelningar
och dessutom utdelningshöjningar från bolagen är orsaken.
Upp 11% plus extra utdelning på Atco, och inkl detta är ökningen 20%
Och då inte inräknat de jag köper för årets utdelningar, för en del blir ju utd i år också

Så nu täcker utdelningarna mina fasta kostnader tex hyra och mat mm
Men vill ju ha pengar att ha ett bra liv också, så lär fortsätta spara och fundera
på vilka aktier jag ska ha i portföljerna.

Ha en fortsatt bra helg, det tänker jag i varje fall :)

2 kommentarer:

  1. härligt med så pass stadiga utdelningar, men säkert kämpat i många år för det. Fin portfölj du har, stabila bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och det stämmer, gäller ha tålamod och inte sälja utan köpa när börsen backar! Senast jag köpte billigt var efter Brexit :) Plockade in bankerna billigt då!

      Radera