Sparar för ett boende utomlands

söndag 24 februari 2019

                       Utdelningar varje månad?



Ännu är inte Februari slut, men känns nästan som våren är på väg :)
Själv hemma sjukskriven på 100% pga en större operation, så längtar
tills jag kan bli så pass pigg att jag kan gå ut i plusgraderna:)

Nu när nästan alla stora bolag har rapporterat, det är Balder och ABB kvar
av mina aktier.
Jag läser en del bloggar som köper aktier så de kommer få utdelningar varje månad
och till en viss nivå. Varför?!
Jag får 80% av mina utdelningar mars-maj och skulle jag leva på dessa, är det ju
bara att plocka 1/12 varje månad, till nästa år.
För siktar man få utdelningar varje månad, finns ju risken man väljer bolag efter detta
och inte pga vilket bolag det är, eller vilken direktavkastning aktien har.

Mina utdelningar i Pengamaskinen slår rekord som väntat, dock lite mer än jag trodde:)

Nya boende portföljen, som siktar på att komma till 1,75-2,0 Mkr jobbar på fint.
Portföljen gick upp 3,7% i veckan och ligger nu på 264 kkr dvs mer än 10%
En nivå på vägen mot målet !

Pga sjukskrivning blir det inte många kronor insatta på depåerna, men så är livet ibland.


Trevlig helg och lycka till med livet och börsen!

4 kommentarer:

  1. Hej Nytt Boende.

    Precis som dig tycker jag det är ganska skönt att få utdelningarna på våren. Den dagen pengarna ska konsumeras kan jag ta ut utdelningarna och lägga de i ett räntesparande tillsvidare.

    Hoppas du mår bättre snart och krya på dig.

    Vänliga hälsningar
    /Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis, kul du tycker som jag och tror vi har rätt inställning kring detta !

      Och tack så hemskt mycket, jag jobbar på att bli 100%!

      Radera
  2. Har ett par månadsutdelare och de är mer själva känslan när det plingar till i telefonen och du faktiskt ser pengarna trilla in månad efter månad även om det inte är så mycket som är grejen.
    /Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus och tack för din kommentar!
      Visst är det så att skönt när utdelningar kommer, och jag har inget problem med att få utdelning varje månad.
      Vad jag menar i bloggen är att jag tycker det inte spelar ngn roll när man får utdelningarna, bara man är nöjd med vilken aktie man köper och vilken utdelning den har,oavsett vilken månad utdelningen kommer.

      Radera