Sparar för ett boende utomlands

söndag 18 november 2018

 Årets utdelningar på kontot och belåning är bra!


Nu när hösten är på plats, och vintern lurar runt hörnet, så är jag glad att
jag nu är 100% bra efter operationen, skönt minst sagt !

Börsen mår ju inte lika bra, inte kul med nedgångar men om man tänker positivt,
så blir skatten för KF lägre :)
Sista utdelningarna har kommit och de kommer gå till att amortera på superlånet.

Och att ha belånat sina aktier eller inte, för mig är det självklart att köra med belåning
för att få mer effekt. Jag siktar på att leva på utdelningar, och kör du med belåning
så får du mer pengar att köpa aktier för, och då få ännu mer utdelning och nu när
räntekostnaden väldigt låg så kostar ju inte lånet så mycket heller.
Jag vill inte ha mer belåning än 25% och ligger en bit under.
Bra idé eller dumt ?

Utdelningar slog rekord i år igen, mycket om jag räknar in utdelningen av Epiroc
och MTG. Kul se utdelningarna dra iväg, får hoppas det fortsätter så :)

Portföljen för att köpa boende utomlands åkte på rejält stryk i förra veckan, inte bra!
Dock billigare att köpa varje månad

Fortsatt trevlig helg !

2 kommentarer:

  1. Försöker hålla mig till superlånet hos Avanza än så länge då jag är relativt ny i detta. Förstår det här med att räntan är låg men sitter inpräntat sen barnsben att man inte ska låna. Svårt att gå emot allt man blivit inpräntad sen barnsben men på väg iaf. Har ju börjat spara i aktier och redan det är ett stort steg i rätt riktning... //Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus, jag tycker man ska göra så man mår bra och känner dig lugn. Visst är det så att man ibland får ändra sig mot vad man lärt sig, jag har haft samma motstånd mot lån, men när jag köpt hus, så insåg jag att lån är ett måste (I varje fall för mig).
      När jag sedan även insåg att jag får ut mer effekt med en del börslån, framförallt när lånen nu är billiga.
      Och det känns lugnt för mig :)

      Radera