Sparar för ett boende utomlands

lördag 22 september 2018

Nu är tävlingen startad och ökad utdelning.


Eftersom jag sitter hemma sjukskriven, så får jag tid att fundera på olika saker,
som börsen och utdelningar, vilka olika delar av samhället som kommer utvecklas
och därigenom hitta aktier.

Jag har som ni som kollat på aktierna NCC, JM och Skanska.
Skanska har jag haft länge, medan de andra två är hyfsat nya

Skanska som bolag är ju ute i världen, inte minst i USA och med tanke på
storlek utanför bygga hus, så är Skanska värd att äga.
Hyfsat ny VD som jag hoppas och tror kommer se till att de inte får problem
med stora projekt, som hänt sista tiden och dragit ner kursen.Bra utdelning.

NCC jobbar med typ samma som Skanska förutom att de inte bygger egna bostäder.
De jobbar mest i Norden och bygger hus till Bonava som de knoppade av.
Deras nya VD tror jag starkt på och snart kommer han redovisa vad han kommer
ändra på. Bra utdelning.

JM är till skillnad från de andra inriktat på att bygga hus/lägenheter.
Här gillar jag storleken på företaget och om byggmarknaden kommer fortsätta backa
så kommer JM köpa billiga tomter mm. Fin utdelning dessutom

Nu har jag lika många i antal av dessa aktier, efter jag sålt ABB och minskat
lite i Industrivärden.
JM har högre utdelning än dessa så blev positiv effekt på utdelningen

Så läget är då alltså:
JM           185 kr     Utd 11 kr
Skanska   179 kr     Utd 8,25 kr
NCC        153 kr     Utd 8 kr

Blir spännande och se om JM släpper ledningen, kanske kommer NCC
med en spurt när VD redovisar alla förändringar, och genomför :)

Denna minskning av Industrivärden ledde till att jaga har lika många
aktier av Investor,Industrivärden och Kinnevik. Ingen direkt tävling här,
Investor är starkare tror jag och kommer jag öka i någon av dessa,
så blir det Wallenbergs stabila Investor.

Både Pengamaskinen och Nya boende portföljen minskade med 0,2%
Kinnevik största orsaken i bägge portföljerna, men tror de kommer
komma igen

 Ha en underbart trevlig helg !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar