Sparar för ett boende utomlands

lördag 9 september 2017

Hösten på gång och lite stökigt i världen, syns det i portföljerna?

Ja, nu har jag jobbat 2 veckor efter semestern, så nu är man inne i rutinerna igen!
Kul faktiskt, och tänker lite på dom som sparar för att sluta jobba, och jag
undrar hur de kommer kunna klara sig utan den sociala kontakten med alla
jobbarkompisar, samt utmaningarna man får på jobbet, dvs hålla igång knoppen :)
Min portfölj delar ut så pass mkt att jag skulle kunna sluta jobba, om jag inte ville
göra vad jag skulle vilja, utan täcker alla fasta kostnader + lite till per månad

Och vad kommer hända på börsen framöver, det vet förstås ingen, men vi som
varit med vid 2000-2001 och 2008-2009 krascherna förstår att börserna ibland
rasar mer än man kan tänka sig. Men om detta händer nu, nja kanske inte så illa
förutsatt att inte det kommer skickas kärnvapen i världen.

Oavsett så fortsätter jag sätta in pengar på de färdiga portföljerna bas och småbolag
och hittills helt klart bättre utveckling på Bas portföljen.
Jag tänker köra med detta till årsskiftet och sedan jämföra med mina portföljer
och index (Indexfonder), för att se om jag ska ändra på sparandet...

Nytt boende portföljen gick ner ordentligt, mest beroende på att Inwido och SCA
backade, så blev nedgång med 2%. Biljardbordet i det nya boendet är nu tveksamt :(

Pengamaskinen med de 10 olika aktierna till höger, gick upp 0,1%, inte mycket
men små steg är också bra :)

Ha en fortsatt bra helg !





4 kommentarer:

  1. imponerande, men så mycket i utdelningar.
    Återinvesterar du dom? :)
    ja inne i samma linje som du, köper för samma summa varje månad.
    Kommer ju gå upp och ner, tajma marknaden är svårt, och kräver för mycket tid, vilket är svårt när man jobbar

    SvaraRadera
  2. Tack, har tagit tid men nu där :)
    Jag återinvesterar all utdelning och kommer in en del i höst också :)Köper du också via Aktieinvests portföljer?

    SvaraRadera
  3. nej köper ej via aktieinvests portföljer, kör egna bolag.
    enbart större bolag, har några mindre bolag som Inwido o Husqvarna, om man nu kan kalla det litet.
    Men du äger inga utländska bolag, visst tråkig med källskatt, men den kommer ju tillbaka efter 2-3år. finns ju många fina bolag på andra sidan..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skriver, så kör jag med Aktieinvest färdiga portföljer till årsskiftet, då jag ska besluta om fortsättning eller ej. Men du vet väl att Aktieinvest även har ISK som en vanlig depå med skillnad att man kan sprida tex 3000 kr på 5 aktier, för de köper andelar till låg kostnad

      Radera