Sparar för ett boende utomlands

onsdag 1 mars 2017

Belåning pengamaskin

Jag har kört med belåning ganska länge, tror jag började när superlånet
startade på Avanza.
På den tiden hade jag de mesta av kapitalet på NN men när jag kollade in Avanza,
så flyttade jag allt dit, hur mycket enklare att hantera allt som helst!

Om jag inte kört med belåning, så skulle min utdelning vara ca 50 kkr lägre.
Man kan fråga sig om dessa 50 kkr täcker min ränta...?
Svar ja, täcker kostnaden drygt i 2 år.

Om jag håller kvar belåningen på den nivå jag har nu kommer jag kunna betala av
den med 1,5 årsutdelningar om 12-13 år. Eller sluta jobba..?

Dessutom är ju räntan ännu avdragsgill, så får tillbaka lite på skattsedeln :)

Belåningen i lilla portföljen

Den är för hög, men jag kommer amortera ner den tror jag, för jag ska flytta
bort den från Avanza, dumt ha allt på samma ställe, gäller bara hitta annan
lika bra som Avanza, någon som har en idé får gärna kommentera.

Har ni andra tankar om belåning, kommentera gärna :)

5 kommentarer:

  1. Nordnet har billigare belåning..

    SvaraRadera
  2. Jag vet men tycker NN hemsida är urdålig och svårt förstå hur göra olika saker

    SvaraRadera
  3. Hur stort kapital har du i portföljen,smart med belåning funderar själv på att belåna några procent.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tillräckligt för att kunna sluta jobba via utdelningarna, ifall jag byter till billigare boende.
      Men trivs på jobbet så ränte effekten får jobba vidare

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera