Sparar för ett boende utomlands

måndag 16 november 2020

                                             Nya livet under uppstart

Ja nu har det gått 6 veckor sedan jag slutade åka till jobbet!
Och faktiskt är det så att jag har haft mer att göra här hemma, än vad jag hade på jobbet!
Dels för att vi haft folk springande här pga renovering men den är nu klar, sedan
är det ju alltid att göra om man har en trädgård med träd i, dvs kratta massa löv :)

Jag har hittat nya hyfsade rutiner, men kommer vara lite olika beroende på om det är 
vinter eller sommar förstås. Dock väldigt skönt åka till jobbet!

Vad gäller börsen, så siktar jag nu på att pengamaskinen ska kunna ge mig tillräckligt
med utdelningar för att kunna leva på, även om jag kommer ha en liten inkomst.
Vad denna inkomst är, kommer jag att återkomma kring framöver.

Pengamaskinen har jag, som jag skrivit om tidigare, minskat i en del innehav med
sämre utdelning, och köpt banker mm
Så alltså, jag jagar inte % utveckling på värdet på portföljen, utan hur mycket pengar
jag får i utdelningar. När jag nått målet, så kommer jag även köpa tillväxtaktier. 

Innehaven ser ni nedan, och kommentera gärna

Investor                         16,55%
SEB A                         12,56%
Intrum Justitia                 10,67%
Nordea                         10,07%
Sampo                         10,31%
JM                                  7,97%
Volvo                           6,76%
HM                                   7,04%
Handelsbanken A            5,84%
Skanska                            5,65%
Tele2 B                            2,99%
Telia                            3,02%
Swedbank                    0,57%

Lycka till med era mål !

2 kommentarer:

  1. Kul att se du inte lagt ner bloggen helt även om det dröjer mellan inläggen. personligen ser jag mer fram emot läsa vidare om just pengamaskinen och just utdelning hellre än värdeökning (även om värdeökning givetvis är bra det med) då det är detta jag själv strävar efter. Sen att jag själv bara har börjat (fick ut ca 10 000 föregående år och detta år med inställda utdelningar så... Bara att se fram emot nästa år och hoppas på bonusutdelningar då.

    //Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus och tack för din kommentar!
      Med tanke på jag slutat jobba är fokuset utdelningar, och kommer skriva mer om detta framöver. Jag har både tankar och lite erfarenheter om en Pengamaskin.

      Radera