Sparar för ett boende utomlands

tisdag 22 december 2020

Utdelning via belåning

 Nu är det snart slut på året och ett nytt år kör igång snart, utan lön.
Det blir en ny upplevelse och ska bli intressant innan jag vänjer mig att inte
få lön i slutet av månaden

Hur ska jag då kunna leva, jo till stor del på utdelning från pengamaskinen,
samt lite annat jag ska pyssla med.

Och är det bra eller dåligt att ha belåning av portföljen?
Ja, för mig är det ett måste eftersom jag då kan köpa fler aktier som delar ut pengar.
Jag har satt ett mål på att ha max 25% belåning över en tid.
Lek med tanken på att jag har 100 kkr i utdelning med belåning, och ca 75 kkr utan.
Är det någon som inte håller med?

Mitt mål är att ha en utdelning som är som min månadslön, vilket jag inte kommer
nå riktigt nu när jag redan slutat jobba. 
Dock ska utdelningen täcka mina fasta kostnader i det dagliga livet,
som idag är ca 10 kkr/månad dvs 120 kkr/år.
Hur ligger jag till idag, om nu inte Corona stoppar utdelningar, så klarar jag
detta utan problem, jag skulle med utan tvekan kunna dubbla uttaget :)

Så nu är fokus att köpa aktier som delar ut mkt pengar, inte aktier som ökar i värde.
Men om jag nu kan få detta ovan att funka, kan jag köpa en del ny aktier och fonder,
med resten av utdelningarna, och då kan det bli andra sorters aktier. 

Som hjälp till den vardagliga kostnaden, så har jag börjat med Godman uppdrag.
Egentligen ideellt uppdrag, men man får ett arvode efter ett bokslut på varje person
som man hjälper. Jätte kul att jobba med annat är 7-16 arbete i industrin!!!
Detta passar även den sjukdomsbild jag har och kommer på sikt ge mig ca 100,000 kr/år

Så allt känns jättebra trots att jag inte får någon lön!

Jag vill passa på att önska er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!!

3 kommentarer:

  1. En sak att tänka på när man får lägre eller ingen inkomst att det kan vara svårt att få lån eller om man måste omförhandla lånet av någon anledning, detsamma gäller kreditkort...
    Min fru som pluggar och inte har någon inkomst kan inte få kreditkort eller lån som det ser ut nu... Även fast hon har (mycket) pengar och utdelningar.
    Ingen kris på något sätt men bra att tänka på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!
      Det du skriver stämmer, dock kommer de pengarna jag får för Godman uppdragen vara som lön dvs skatt och arbetsgivaravgift betalas av den jag hjälper. Så om jag har tillräckligt med uppdrag så får jag en hyfsad lön

      Radera